Slechts 1 op de 5 Nederlanders is bereid meer te betalen voor een duurzame levering van zijn pakketje. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope en Trusted Shops. Maar bijna 90 procent wil wel langer wachten op duurzame levering.
Webshopkeurmerk Trusted Shops noemt dit een opvallend resultaat omdat duurzaamheid bij veel bedrijven en onder consumenten een belangrijke kwestie is. Van de mensen die bereid zijn om te betalen voor een duurzame levering (zo min mogelijk CO2-uitstoot) zou een kwart 4,95 euro extra betalen. Als er geen extra kosten aan verbonden zijn, kiest 71 procent wel voor een duurzame levering.
Langer wachten
Uit het onderzoek blijkt dat in totaal 86 procent bereid is langer te wachten op hun online bestelling. 29 procent zou een dag langer wachten en 25 procent vindt twee dagen langer prima. De rest van de ondervraagden vindt het geen probleem als het nog meer tijd kost.
Op de fiets bezorgen
Tim Heinen, country manager Benelux bij het webshopkeurmerk, zegt in het persbericht dat consumenten er waarschijnlijk op vertrouwen dat webwinkels dit soort zaken intern regelen en hier geen kosten voor in rekening brengen. Hij vermoedt wel dat steeds meer Nederlanders willen weten hoe duurzaam de levering is. Het is volgens hem verstandig dat webshops die informatie op de site melden en dat ze gaan samenwerken met partijen die op een milieuvriendelijker manier bezorgen, bijvoorbeeld op de fiets.
Ik denk dat je niet extra geld moet rekenen maar juist extra tijd. Mensen die langer op hun pakketje kunnen wachten waardoor routes beter kunnen worden verdicht en er dus efficienter geleverd kan worden. Dus betalen met tijd.
Hoeveel mensen zijn bereid 0,01 extra te betalen per liter benzine bij de pomp of hoeveel mensen kiezen voor CO2 compensatie bij hun KLM ticket. Helaas ongelooflijk weinig. Zouden we niet een energie label bij de webshop checkout kunnen plaatsen of op het verzendlabel?